Saturday, 15 December 2018

Bab 11 Pengurusan Murid Pelbagai Upaya


Bab 11

Pengurusan Murid Pelbagai Upaya






BAB 11 : PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA


I . PENGENALAN
Semua pelajar berhak mendapat layanan yang samarata dengan menyediakan perkhidmatan yang berkualiti untuk pelajar dengan keperluan khas agar mereka mendapat pendidikan yang sempurna membolehkan mereka menjadi seorang insan yang berdikari, berjaya dalam kehidupan, dan memberi sumbang bakti kepada masyarakat dan negara.
II. ISI PENTING
·         Terdapat pelbagai kategori pelajar khas dikelaskan mengikut keistimewaan mereka dengan beberapa syarat yang menepati ciri-ciri mereka untuk membolehkan mereka menerima pendidikan khas di sekolah
·         Susunan bilik darjah serta perabot memainkan peranan penting supaya mewujudkan suasana sejahtera dan selesa untuk pelajar menerima segala pembelajaran mereka disekolah
·         Guru perlu memastikan alat bantu mengajar mestilah sentiasa dalam keadaan baik supaya boleh digunakan kerana ABM sangat penting untuk menarik fokus pelajar dalam kelas. Ia juga merupakan suatu jalan alternatif untuk mengubah mod pembelajaran kearah yang lebih baik
·         Kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran (KKBP) ditakrifkan sebagai kanak-kanak yang telah diperakukan oleh pengamal perubatan, ahli optik, ahli psikologi atau ahli audiologi sebagai kanak-kanak yang berkeperluan khas (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2013)
·         Akta Pendidikan Individu Kurang Upaya telah mendefinisikan bermasalah pembelajaran sebagai masalah dalam satu atau lebih daripada proses asas psikologikal yang melibatkan pemahaman atau penggunaan bahasa sama ada pertuturan atau penulisan di mana masalah-masalah yang dihadapi mengakibatkan daya tumpuan, ingatan, pemikiran, koordinasi, komunikasi, kemahiran belajar, kemahiran sosial dan kematangan emosi
·         Guru pendidikan khas perlu menitikberatkan beberapa perkara supaya pembelajaran dapat dilakukan dengan lancar
III. RUMUSAN
Guru sewajarnya mengambil berat tentang pelajar istimewa supaya mereka rasa lebih dihargai dan tidak ketinggalan. Persepsi negatif tentang mereka perlu disangkal dari awal kerana sudah ramai dari kalangan pelajar istimewa melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat yang lebih tinggi malah  mengharumkan nama negara ke persada dunia.








No comments:

Post a Comment

Laporan dan poster kumpulan 7

Sila klik link di bawah untuk melihat laporan kumpualn. https://drive.google.com/file/d/1gm5ltrJFmqyJzHlZsUI5RDW7m9KK1 gaa/view?u...