Saturday, 15 December 2018

Bab 13 : Pengurusan Alam Pembelajaran


Bab 13 :
Pengurusan Alam Pembelajaran




1. PENDAHULUAN
Menurut Muhammad Fathurrohman (2017), belajar merupakan konsep yang tidak dapat dihilangkan dalam proses belajar mengajar (pembelajaran). Pembelajaran adalah proses interaksi antara pelajar dan sumber belajar pada suatu lingkungan belajar. Menurut James Ang Jit Eng (2014), pengurusan merujuk kepada cara memudahkan, cara mengendali atau mengawal sesuatu perkara ataupun kumpulan manusia demi mencapai maklumat. Oleh itu, pengurusan pembelajaran adalah cara mengendali pelajar melalui interaksi antara guru dan pelajar.

2. ISI PENTING
Tiga isi penting yang saya pelajari dari topik ini adalah persediaan alam pembelajaran, teknik mengajar dan kepentingan perancangan pembelajaran dan pengajaran. Persediaan alam pembelajaran mempunyai dua komponen iaitu, persediaan sebelum mengajar dan persediaan semasa mengajar. Persediaan sebelum mengajar, guru perlulah bersedia menyediakan bahan mengajar yang dapat membantu pelajar memahami topik pengajaran yang diajarkan. Selain itu, guru juga perlulah bersedia dengan rekod aktiviti atau pengajaran yang akan dijalankan di dalam kelas dan mencapai objektif yang dimahukan. Persediaan sebelum mengajar ini penting supaya guru menyediakan diri untuk mengajar pelajar dengan sebaiknya.
Teknik mengajar mempunyai empat komponen penting iaitu, komunikasi dua hala, penggunaan alat bantu mengajar, nilai murni dan penggunaan bahasa asing. Komunikasi dua hala ini penting supaya guru dapat menyampaikan pembelajaran dengan lebih berkesan dan tepat. Selain itu, komunikasi dua hala ini dapat mengenalpasti kelemahan dan kekuatan pelajar dalam sesuatu matapelajaran yang diajarkan. Penggunaan alat bantu mengajar dapat menarik minat pelajar untuk fokus dalam pembelajaran mereka. Seterusnya, dapat melahirkan pelajar yang celik IT. Nilai murni pula dapat membentuk sahsiah pelajar yang baik. Penggunaan bahasa asing pula penting supaya dapat memberikan pendedahan kepada pelajar untuk belajar bahasa ketiga.
Perancangan pembelajaran dan pengajaran dilakukan untuk menepati objektif dan matlamat yang hendak disampaikan. Selain itu perancangan ini juga dapat memberikan kepada guru idea untuk lebih kreatif dan kritis dalam menarik minat pelajar untuk belajar di dalam kelas.




3. KESIMPULAN
Kesimpulannya, pengurusan alam pembelajaran amat penting dalam memberikan penyediaan kepada guru untuk berfikir secara kreatif dan kritis untuk merancang pengajaran yang menarik. Selain itu, dapat meningkatkan prestasi pelajar dalam akademik mereka.




No comments:

Post a Comment

Laporan dan poster kumpulan 7

Sila klik link di bawah untuk melihat laporan kumpualn. https://drive.google.com/file/d/1gm5ltrJFmqyJzHlZsUI5RDW7m9KK1 gaa/view?u...