NAMA : NUR ATHIRAH BINTI MAIDDIN
NO MATRIK : D20171078325
KOS : AT-19 IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN
(PENDIDIKANAWAL KANAK-KANAK ) DENGAN KEPUJIAN
FAKULTI : FAKULTI PEMBANGUNAN MANUSIA
Bab 4:
Pengurusan Murid
Pengurusan
murid merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Hal ini kerana
pelaksanaannya di sesebuah sekolah tersebut akan mencerminkan prestasi sekolah.
Kepimpinan sekolah seharusnya memainkan peranan yang lebih daripada hanya
menjalankan fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan. pengurusan murid yang efektif dan berjaya
boleh memberi kesan yang mendalam terhadap hal ehwal. Mengurus rekod murid
adalah sebagai suatu bidang pengurusan yang mempunyai tanggungjawab untuk
menjaga, bersistematik mengawal penciptaan, penerimaan, pengunaan dan ciri rekod termasuklah proses
menjaga dan memelihara bukti dan maklumat murid ke dalam bentuk rekod.
Tujuan
mengurus rekod ini adalah untuk mantapkan sistem pengurusan murid di sekolah
dan guru juga boleh melakukan kemaskini profil murid. Mengetahui perkembangan
akademik, emosi, sahsiah dan tingkah laku pelajar. Meyediakan maklumat lengkap
mengenai kemajuan pelajar dalam segala aspek perkembangan potensi (JERI).
Mengurus rekod ini juga bertujuan sebagai panduan kepada ibu bapa dalam
memahami kemajuan dan kebolehan anak mereka dan juga sebagai panduan kepada
pelajar itu sendiri untuk mengetahui potensi diri masing-masing.
Terdapat
tiga kaedah utama pengurusan rekod murid iaitu, Sistem Salah Laku Disiplin
Murid (SSDM), Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS), dan Aplikasi
Pangkalan Data Murid (APDM). SSDM merupakan sistem yang merekodkan semua salah
laku murid seperti ponteng kelas, ponteng sekolah, lewat ke sekolah, lewat
masuk kelas, tidak membuat kerja sekolah, melawan guru, mewarnakan rambut, dan
sebagainya. Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) merupakan satu sistem
aplikasi yang telah diwujudkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia bagi
memudahkan pihak ibu bapa/penjaga memantau prestasi anak-anak/jagaan mereka. Aplikasi
Pangkalan Data Murid (APDM) merupakan pangkalan data utama menghubungkan semua
sistem lain yang diperkenalkan baru-baru ini seperti SAPS, SPPBS dan lain-lain.
KPM mempunyai persediaan ini dalam talian Pangkalan Data Pangkalan Data yang
akan merangkumi profil murid serta ibu bapa.
Terdapat
beberapa jenis-jenis kesediaan belajar untuk seorang
murid yang bersedia dan berupaya untuk belajar iaitu afektif, kognitif, dan
psikomotor. Kesediaan afektif adalah dari segi keinginan, semangat, ketekunan,
perasaan dan minat seseorang untuk melaksanakan aktiviti pembelajaran. Hal ini
dapat ditunjukkan melalui perlakuan iaitu sikap kesedaran, minat, prihatin dan
bertanggungjawab murid tersebut dalam kesungguhannya melaksanakan aktiviti
pembelajaran yang diberi oleh guru. Kognitif
adalah satu proses mental yang mengubah input kepada bentuk yang lebih bermakna
dengan merekod, menyimpan dan menggunakan semula maklumat yang sedia ada. Hal
ini jelas dilihat apabila seseorang individu menggunakan maklumat yang sedia
ada dalam persekitarannya dan mengaplikasikan ingatannya dalam membuat
keputusan.
Kesediaan psikomotor ialah merangkumi penggunaan keperluan kemahiran
dan penyelarasan tulang dan otot aktiviti fizikal. Kesediaan psikomotor
bermaksud kesediaan seseorang yang mempunyai potensi dan bersedia untuk
melakukan tindakan fizikal dalam suatu proses pembelajaran yang baru. Perbezaan
pengurusan rekod murid secara online dan
manual ialah, maklumat pelajar terpelihara, masa terhad, bebanan kerja guru
semakin berkurang, markah peperiksaan mudah direkod dan kos dapat dikurangkan.
Faktor-faktor
yang mempengaruhi kesediaan pelajar dalam pembelajaran pula ialah, fizikal. Kematangan
fizikal terlibat dengan perkembangan psikomotor iaitu perkembangan fizikal
pelajar. Pelajar perlu mempunyai kesedian fizikal dan psikomotor sebelum
melakukan latihan yang melibatkan pergerakan tubuh badan. Seterusnya ialah mental.
Kematangan mental pula ialah perkembangan yang berlaku pada otak apabila umur seseorang
telah meningkat. Oleh itu, kesediaan untuk menerima pelajaran yang lebih
abstrak boleh diterima kerana otak telah bersedia untuk menerimanya.
Selain
itu, sosial. Kematangan sosial pula ialah kemampuan pelajar untuk berhubung
baik dengan pelajar yang lain. Kematangan ini membolehkan pelajar menjalankan
aktiviti berkumpulan dalam kelas. Dalam sesebuah bilik darjah sikap dan tingkah
laku murid-murid adalah berbeza kerana ada yang pendiam, periang, aktif, lemah,
sederhana dan pandai. Faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan pelajar dalam
pembelajaran emosi. Kematangan emosi merujuk kepada kestabilan dalam minat,
sikap serta keinginan dalam pelajar terhadap pembelajaran. Rangsangan yang
selaras dengan minat dan keinginan akan mempengaruhi kesediaan pelajar untuk
belajar. Akhir sekali ialah, pengalaman. Pengalaman asas sebelum mempelajari
sesuatu pengetahuan yang baru.
Kesimpulannya,
pengurusan murid di sesebuah sekolah amat penting bagi membentuk sahsiah diri
murid di samping mengekalkan prestasi sekolah. Pengurusan rekod murid amatlah
penting untuk merekod data-data tentang murid-murid tersebut. Setiap guru
haruslah cekap dalam menggunakan sistem-sistem yang terlibat dalam pengurusan
rekod murid. Seterusnya, guru-guru perlu memahami dan menyediakan keperluan
murid-murid normal dan murid-murid berkeperluan khas. Keperluan tersebut
terdiri daripada keperluan bangunan, alatan pengajaran dan pembelajaran, guru
pembantu, guru media dan lain-lain. Pembelajaran di dalam bilik darjah hanya
akan terjadi sekiranya wujud kesediaan belajar yang merangkumi kesediaan
kognitif, kesediaan afektif dan kesediaan
psikomotor. Guru-guru juga perlu mengetahui faktor-faktor yang
mempengaruhi kesediaan belajar antaranya ialah faktor pengalaman dan
kematangan. guru bertindak sebagai motivator dalam memotivasikan murid. Guru
perlu bijak dalam memotivasikan murid-murid yang bermasalah. Secara tidak
langsung, melalui cara-cara di atas, dapat memotivasikan serta menaikkan
semangat murid untuk belajar di dalam suasana yang tenang dan damai.
No comments:
Post a Comment