NAMA :NAWWAR
RAIHAN BINTI ALIAS
NO. MATRIK :D20171078168
KOS :AT-12 ISMP FIZIK
FAKULTI :SAINS DAN MATEMATIK
Bab 10
Pengurusan
Pelbagai Budaya
CABARAN KEPELBAGAIAN BUDAYA
v
Hubungan yang
renggang antara murid islam dengan bukan islam
v
Menghubungkan
jurang persepsi dan ilmu antara guru dan pelajar semasa P&P
ANALISIS SWOT
q Analisis SWOT ialah kaedah rancangan
strategik yang digunakan untuk menilai kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman
yang ada dalam sesebuah organisasi.
q Melibatkan penentuan faktor dalaman
dan luaran yang membantu atau menghalang pencapaian objektif
q Penentuan objektif organisasi perlu
dibuat selepas analisis SWOT dilakukan. Hal ini bertujuan untuk memastikan
matlamat atau objektif organisasi boleh tercapai
KEKUATAN
• Pencapaian kokurikulum sekolah sentiasa meningkat sehingaa
ke peringkat kebangsaan
• Mempunyai pelbagai kaum
Mempunyai Alumni
yang banyak membantu sekolah
KELEMAHAN
• Kedudukan tempat yang tidak strategik
Contoh : bilik
kaunseling dan perpustakaan yang berdekatan dengan kelas )
Peralatan sukan
yang tidak mencukupi
HALANGAN
• Kos penyelenggaran yang tinggi
• Peruntukan yang kurang dari Kementerian Pendidikan Malaysia
Ruang pejabat yang
terhad
PENAMBAHBAIKKAN
• Menjalankan aktiviti kutipan dana
• Menggalakkan pelajar membawa peralatan sukan dari rumah
seperti raket badminton
• Mewujudkan sebuah tempat yang sesuai untuk kedudukan kelas
I . PENGENALAN
Pengurusan
•
Pengurusan melibatkan proses perancangan,
penyusunan, pengarahan dan pengawalan
yang menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan berkesan bagi
mencapai matlamat organisasi.
Budaya
• Sistem yang kompleks
perilaku, nilai-nilai, keyakinan, tradisi dan artefak, yang ditularkan melalui
generasi yang meliputi berbagai aspek komunikasi, sikap, etika, keyakinan, nilai-nilai,
adat istiadat,
Pengurusan Budaya
•
Merujuk kepada sejumlah nilai, budaya, praktis-praktis keselamatan dan
struktur organisasi di sekolah yang memberi kesan kepada proses pembentukan
tingkah laku dan keselamatan pelajar di sekolah.
II . ISI
PENTING
• Kepelbagaian Budaya
(Noraini, 2015) : Kepelbagaian budaya merangkumi pemahaman, penghargaan dan
penilaian terhadap budaya seseorang dan etnik masyarakat.
• Konsep Kepelbagaian Budaya : Konsep pendidikan yang memberi
peluang pendidikan kepada semua murid yang berbeza daripada aspek etnik,
keturunan, bahasa, adat resam dan budaya untuk mendpat pendidikan yang adil dan
sama rata dan berinteraksi serta memahami setiap rakan dalam bilik darjah
dengan baik
• Kepelbagaian Budaya
Murid dipengaruhi oleh banyak faktor antaranya, murid itu sendiri, sekolah,
pengajaran dan pembelajaran dan guru
• Pengurusan merentas
budaya disekolah dilaksanakan dengan kerjasama pelajar, guru serta sekolah
• Terdapat isu
kepelbagaian budaya di sekolah iaitu sukar untuk mendapatkan kerjasama dalam
kumpulan, masalah komunikasi dan bahasa, sukar mewujudkan persefahaman serta
wujudnya rasa rendah diri dan kurang berkeyakinan dalam diri pelajar
• Cabaran kepelbagaian
budaya iaitu hubungan murid Islam dengan bukan Islam menjadi renggang dan
mewujudkan jurang persepsi dan ilmu antara guru dan pelajar dalam P&P
III . Analisis SWOT ialah
kaedah rancangan strategik yang digunakan untuk menilai kekuatan, kelemahan,
peluang dan ancaman yang ada dalam sesebuah organisasi yang melibatkan
penentuan faktor dalaman dan luaran yang membantu atau menghalang pencapaian
objektif Penentuan objektif organisasi
perlu dibuat selepas analisis SWOT dilakukan. Hal ini bertujuan untuk
memastikan matlamat atau objektif organisasi boleh tercapai.Terdapat banyak
kekuatan dan kelemahan yang diperolehi apabila Analisis SWOT ini dijalankan.
IV . RUMUSAN
Pengurusan Budaya
disekolah perlu ditikberatkan bagi menjamin kesemakmuran pelajar yang terdiri
daripada pelbagai kaum justeru mengekalkan perpaduan antara kaum sejak dibangku
sekolah lagi. Kerjasama daripada pelbagai pihak sangat penting bagi menjayakan
matlamat sekolah dan negara seperti pelajar lain membantu pelajar khas dengan
menyediakan kelengkapan untuk menjalankan sesuatu aktiviti, bukan itu sahaja
guru berperanan menjalankan tanggungjawab mereka dengan samarata dan tidak
memihak kepada sesiapapun kerana tugas seorang guru iaitu memimpin mereka dengan
adil disamping mendidik mereka dengan nilai moral bersepadu.
No comments:
Post a Comment