Bab
2 :
Pengurusan
Dan
Pembelajaran
Murid
Pengurusan
pengajaran dan pembelajaran adalah proses merancang pengajaran dan pembelajaran
agar mencapai matlamat, menentukan atau memberi garis panduan perkara-perkara
yang perlu dilakukan oleh guru, menentukan mata pelajaran yang diajar guru
mengikut kepakaran, memimpin dan memberi inspirasi kepda guru dan mengawal
aktiviti serta memantau pelaksanaan agar ianya berjalan sebagaimana yang
dirancang (Nurlia Mohamad, komunikasi peribadi, 26 Disember 2012).
Pengurusan
murid merupakan suatu bidang yang penting di dalam sebuah institusi pendidikan.
Hal ini kerana pengurusan murid yang efektif dan berjaya boleh memberi
impak yang mendalam terhadap hal ehwal murid itu seperti contoh displin,
tingkah laku, kemahiran berfikir, kecerdasan kognitif, kinestatik,
interpersonal dan juga intrapersonal. Bagi melahirkan dan membantu individu
supaya seimbang dari segi jasmani, rohani, emosi dan intelek sebagaiamana
yang telah termaktub dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN), suatu perancanagan
yang lebih berstruktur dan strategik perlu dilakukan di sekolah di mana perancangan
ini meliputi dari segi akademik serta bukan akademik.
Proses
pengurusan murid terdiri daripada beberapa aspek iaitu aspek perancangan, pengelolaan,
pentadbiran (memimoin) dan pengawalan atau pemulihan. Perancangan merupakan satu
proses menentukan objektif dan cara pengoperasian aktiviti-aktiviti pengurusan
murid yangbertujun bagi mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Kemudian,
pengelolaan pula merupakan pengumpulan resos-resos serta pembentukan prosedur dalam
menguruskan murid. Boleh diertikan sebagai aktiviti pentadbiran seperti
penyeliaan dan penyelarasan program murid.Aspek yang terakhir ialah pengawalan
serta pemulihan yang melibatkan laporan dan maklum balas untuk memperbaiki
rancangan pengurusan murid yang telah dijalankan.
Menurut
Azman B. Hj Adnan (Institut Aminuddin Baki) di dalam Kursus Pengurusan dan
Kepimpinan menyatakan bahawa berlandaskan konsep asas pengurusan, pengurusan
murid merupakan satu proses mengendalikan resos-resos sama ada manusia atau
fizikal dengan tujuan untuk mencapai matlamat dan objektif pada tahap yang
memuaskan. Dalam erti kata lain, pengurusan murid merupakan proses-proses yang
berkaitan dengan perancangan kerja atau program bagi murid, pengelolaan murid
dan program secara berkesan, pengawalan dan penilaian prestasi murid dan
program serta pemilihan cara atau kaedah yang berkesan dalam pengurusan organisasi.
Crede
dan Kuncel (2008) mentakrifkan kemahiran belajar merupakan proses yang dirujuk
kepada pengetahuan pelajar menggunakan strategi dan kaedah belajar yang bersesuaian
serta keupayaan mereka menurus masa dan sumber-sumber lain dalam memenuhi
keperluan tugasan akademik. Jelasnya, cara belajar yang berkesan sebenarnya merupakan
suatu kombinasi berbagai-bagai kaedah dan kemahiran belajar. Tidak timbul soal bahawa
sesuatu cara itu lebih sempurna dan lebih baik daripada kaedah yang lain.
Setiap cara dan kemahiran adalah berguna dan sesuai dengan konteks, suasana dan
masa tertentu, manakala Proctor, Prevatt, Adams, Hurst & Petscher (2006)
mendefinisikan istilah kemahiran belajar sebagai kecekapan memperoleh, merekod,
mengelola, mensintesiskan, mengingati, dan menggunakan maklumat-maklumat serta
idea. Oleh itu, dapat dirumuskan bahawa kemahiran belajar boleh ditakrifkan
sebagai keupayaan atau kecekapan yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar untuk
membolehkannya mengumpul, memproses dan merumus maklumat secara kendiri serta seterusnya
menuju ke arah pembelajaran seumur hidup.
Terdapat
3 jenis kaedah pengurusan dan pembelajaran pelajar iaitu, pembelajaran di
sekolah, pembelajaran di rumah, dan
interaksi pelajar dengan guru. Pembelajaran di sekolah memerlukan murid untuk
sentiasa fokus dan menumpukan perhatian di dalam kelas ketika guru mengajar.
Murid juga perlu belajar secara individu dan berkumpulan bergantung pada
keadaan serta mengadakan sesi perbincangan antara rakan di sekolah yang sama
kelas. Kaedah pengurusan dan pembelajaran di rumah untuk seorang murid pula ialah
setiap murid perlu mengambil masa belajar selama 30 minit pada setiap pagi dan
30 minit pada setiap petang bergantung kepada kerja yang diberi oleh guru dan
sentiasa kekal fokus dalam membuat latihan mengikut subjek. Ulangkaji di rumah
amat penting selain melakukannya di sekolah. Interaksi antara pelajar dengan
guru pula penting untuk memastikan seorang murid memahami sesuatu topik yang
diajar ketika di dalam kelas. Murid boleh bertanya kepada guru ketika sesi pdpc
berjalan ataupun di luar waktu kelas jika perlu. Oleh sebab kecanggihan
teknologi pada masa kini, murid juga boleh bertanyakan soalan kepada guru
melalui aplikasi ‘whatsapp’.
Terdapat
pelbagai kemahiran atau teknik pembelajaran yang efektif untuk mengurus
pembelajaran murid untuk seorang murid mencapai kejayaan mereka. Baharin,
Othman, Syed Mohd Shafeq, dan Haliza (2007) dalam kajian mereka ke atas pelajar-pelajar
di Universiti Teknologi Malaysia mendapati daripada enam aspek kemahiran 4 belajar
yang diukur, tiga kemahiran yang menunjukkan tahap min tinggi adalah ‘Membuat Rujukan’,
‘Kemahiran Mendengar’ dan ‘Kemahiran Menulis Nota’ dan seterusnya ‘kemahiran
membaca’, ‘kemahiran menghadapi peperiksaan’ dan ‘kemahiran menguruskan masa’
mencapai nilai min sederhana.
Pembelajaran
yang baik dan efektif adalah pembelajaran yang aktif, interaktif, kreatif,
edukatif, dan menyenangkan. Untuk terjadinya hal tersebut, pemilihan strategi
pembelajaran yang tepat adalah amat penting. Strategi pembelajaran mengandungi
rentetan aktiviti yang dapat dijadikan pedoman (petunjuk umum) agar kompetensi
sebagai tujuan pembelajaran dapat tercapai secara optimal. Strategi
pembelajaran juga mengandung siapa melakukan apa dalam proses pembelajaran,
bagaimana melaksanakan tugas pembelajaran, serta dimana kegiatan pembelajaran
berlangsung.
Secara
umum strategi mempunyai pengertian suatu garis-garis besar haluan untuk
bertindak dalam usaha mencapai sasaran yang telah ditentukan. Bila dihubungkan
dengan pembelajaran, strategi bisa diartikan merupakan pola-pola umum kegiatan
guru siswa dalam perwujudan kegiatan pembelajaran untuk mencapai kompetensi
sebagai tujuan pembelajaran yang telah ditetapkan.
Strategi
merupakan istilah lain dari pendekatan, metode atau cara. Di dalam kepustakaan
pendidikan istilah-istilah tersebut sering dipergunakan secara bergantian.
Strategi merupakan usaha untuk memperoleh kesuksesan dan keberhasilan dalam
mencapai tujuan. Dalam dunia pendidikan strategi dapat diertikan sebagai a plant, method, or series of activities
designed to achieves a particular educational goal. Strategi pembelajaran
dapat juga diertikan sebagai perencanaan yang berisi tentang rangkaian kegiatan
yang dilaksanakan untuk mencapai tujuan pendidikan tertentu. Strategi
pembelajaran merupakan tindakan (rangkaian kegiatan) termasuk penggunaan metode
dan pemanfaatan perbagai sumber daya atau kekuatan dalam pembelajaran yang
disusun untuk mencapai tujuan pembelajaran.
Strategi
pembelajaran adalah suatu kegiatan pembelajaran yang harus dikerjakan guru dan
siswa agar tujuan pembelajaran dapat dicapai secara efektif dan efisien.
Dick&Carey menyatakan bahwa strategi pembelajaran adalah suatu set materi
dan prosedur pembelajaran yang digunakan secara bersama-sama untuk menimbulkan
hasil kepada pelajar. Strategi pembelajaran merupakan hal yang perlu
diperhatikan oleh seorang guru dalam proses pembelajaran. Terdapat tiga jenis
strategi yang berkaitan dengan pembelajaran iaitu, Strategi pengorganisasian
pembelajaran Menurut Reigeluth, Bunderson dan Meril, Strategi mengorganisasi
isi pelajaran disebut sebagai struktur strategi, yang mengacu pada cara untuk
membuat urutan dan mensintesis fakta, konsep, prosedur, dan prinsip yang
berkaitan. Strategi pengorganisasian dapat dibandingkan agar menjadi dua jenis,
iaitu strategi makro dan strategi mikro. Strategi makro terkait kepada metode
untuk mengorganisai isi pembelajaran yang melibatkan lebih dari satu konsep,
prosedur atau prinsip. Strategi mikro mengacu kepada metode untuk
pengorganisasian isi pembelajaran yang berkisar pada satu konsep.
Strategi
Penyampaian Pembelajaran Strategi penyampaian isi pembelajaran merupakan
komponen variable metode untuk melaksanakan proses pembelajaran. Fungsi
strategi penyampaian pembelajaran yaitu menyampaikan isi pembelajaran,
menyediakan informasi atau bahan-bahan yang diperlukan siswa untuk menampilkan
unjuk kerja. Strategi Pengelolaan Pembelajaran Strategi pengelolaan merupakan
komponen variable metode yang berurusan dengan bagaimana menata interaksi
antara pembelajar dengan variable metode pembelajarn lainnya. Strategi ini
berkaitan dengan pengambilan keputusan tentang strategi pengorganisasian dan
strategi penyampaian yang dapat digunakan selama proses pembelajaran.
Ada
tiga klasifikasi penting variable strategi pengelolaan, yaitu penjadualan,
pembuatan catatan kemajuan belajar siswa, dan motivasi. Efektif adalah
perubahan yang membawa pengaruh, makna dan manfaat tertentu. Pembelajaran yang
efektif dengan sifatnya yang menekankan pelajar untuk belajar secara aktif.
Pembelajaran menekankan pada penguasan pengetahuan tentang apa yang dikerjakan,
tetapi lebih menekankan pada internalisasi, tentang ap yang dikerjakan sehingga
tertanam dan berfungsi sebagai muatan nurani dan hayati serta dipraktekkan
dalam kehidupan oleh siswa.
Pembelajaran
efektif juga akan melatih dan menanamkan sikap demokratis bagi siswa. Lebih
dari itu pembelajaran efektif menekankan bagaimana agar siswa mampu belajar
dengan cara belajarnya sendiri. Melalui kreativitas guru, pembelajaran di kelas
menjadi sebuah aktiviti yang menyeronokkan. Strategi pembelajaran efektif
adalah pola-pola umum kegiatan guru dalam mewujudkan kegiatan pembelajaran untuk
mencapai kompetensi sebagai tujuan pembelajaran yang telah ditentukan.
Kesimpulannya,
Kaedah pembelajaran setiap murid adalah berbeza dan mengikut kemampuan mereka
sendiri. Teknik pembelajaran yang berkesan bagi setiap pelajar adalah berbeza. Guru
berperanan mewujudkan interaksi dua hala serta guru juga perlu merancang
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang boleh merangsang pemikiran murid.
No comments:
Post a Comment