Bab 9 :
Pengurusan Penasihatan Murid
DEFINISI
1. BIMBINGAN
·
Menurut Gladding , 2000 ,
bimbingan ialah proses membantu individu membuat keputusan yang penting dalam
hidupnya yang akan mempengaruhi kehidupannya.
·
Suradi 1997 , pula
mengatakan bimbingan ialah proses untuk membantu individu memehami dirinya dan
dunia di sekelilingnya supaya ia boleh menggunakan kebolehan , keupayaan dan
bakat yang ada denga sepenuhnya.
·
Menurut Schetzer &
Stone (1971 ) pula , bimbingan sebagai proses menolong individu untuk memahami
dirinya dan alam sekelilingnya. Dengan ini dapat dirumuskan bahawa bimbingan
adalah bantuan atau pertolongan yang diberi kepada pelajar-pelajar biasa atau
normal yang sedang mengalami perkembangan dan pertumbuhan mental , social ,
intelek , fizikal , emosi , kejiwaan dan kerohanian. Iaitu proses yang
mengakibatkan pembentukan matlamat dan nilai hidup individu itu sehingga dia
dapat menentukan tindakan yang wajar diambil pada masa sekarang dan masa depan.
2. KAUNSELING
·
Kaunseling pula merupakan
satu proses sistematik untuk membantu perhubungan berdasarkan prinsip-prinsip
psikologi ya ng dilaksanakan oleh kaunselor berdaftar mengikut kod etika
kaunseling untuk mencapai suatu perubahan , kemajuan dan penyesuaian yang
holistic , baik dan sukarela pada diri klien supaya perubahan , kemajuan dan penyelesaian itu akan berterusan
sepanjang hayat klien ( AKTA KAUNSELOR 1998 ).
3. NASIHAT
·
Zuraidah (1994)
menyatakan memberi nasihat adalah strategi untuk menyelesaikan masalah tanpa
memikirkan perasaan individu yang terlibat. Ia merupakan satu cara yang mudah
bagi mengelakkan diri daripada memahami , memeriksa dan menjelajah masalah yang
dihadapi.
·
Mengikut Kamus Dewan (1994 ) nasihat ialah
ajaran , petunjuk yang baik , peringatan , mengusulkan , mengesyorkan ataupun
menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal.
·
Gibson dan Mitchell
(1999) menyatakan nasihat digunakan bagi menyediakan klien dengan maklumat baru
dan berguna. Ia juga mengajar bagaimana untuk berfikir dan bertindak.
KONSEP
PENGURUSAN PENASIHATAN MURID
1. Konsep
Bimbingan
·
Bimbingan adalah satu
proses membantu individu atau kelompok pada bila-bila masa untuk mengembangkan
kapasiti mereka agar dapat membuat pilihan yang bijak dari aspek peribadi,
sosial, akademik, kerjaya dan sebagainya semi masyarakat amnya dan individu
khasnya.
·
Bimbingan juga adalah
proses untuk membantu individu memahami dirinya dan dunia sekelilingnya supaya
ia boleh menggunakan kebolehan, keupayaa dan bakat yang ada dengan sepenuhnya.
·
Bimbingan adalah
merupakan bantuan atau pertolongan yang diberi kepada pelajar-pelajar biasa
atau yang normal yang mengalami P&P mental, sosial, intelek, fizikal,
emosi, kejiwaan dan kerohanian. Bimbingan juga merupakan proses pembentukan
maklumat dan nilai individu itu sehingga dia sapat menentukan tindakan yang
wajar di ambil pada masa sekarang dan pada masa hadapan.
2. Konsep
Kaunseling
·
Kaunseling merupakan
proses untuk membantu perhubunganberdasarkan prinsip-prinsip psikologi yang
dilaksanakan oleh kaunselor berdaftar mengikut kod etika kaunseling untuk
mencapai suatu perubahan. Kemajuan dan penyesuaian yang holistik, baik dan
sukarela pada diri klien supaya perubahan, kemajuan dan penyesuaian itu akan
berterusan sepanjang hayat klien. Menurut Persatuan Kaunseling amerika pula,
kaunseling merujuk kepada aplikasi prinsip-prinsip kesihatan mental, psikologi
atau perkembanganmanusia serta strategi intervensi kognitif, afektif atau
tingkah laku bagi menangani isu-isu yang berkaitan dengan pertumbuhan peribadi,
perkembangan kerjaya atau patologi.
TEORI
PSIKOANALITIK
·
Sigmund Freud menekankan
pentingnya peristiwa masa kanak-kanak dan pengalaman, namun hampir secara
khusus berfokus pada gangguan mental bukan yang berfungsi normal.
·
Menurut Freud,
perkembangan anak digambarkan sebagai serangkaian “tahap psikoseksual”. Dalam
“Essay Tiga pada Seksualitas” (1915), Freud menguraikan tahapan ini sebagai
oral, anal, latency tiang, dan kelamin. Setiap tahap melibatkan kepuasan hasrat
libidinal dan kemudian dapat memainkan peran dalam kepribadian orang dewasa.
·
Dalam pribadi manusia,
ada yang disebut dengan ID (naluri), EGO (saya/aku), dan SUPEREGO (norma).
Ketiga hal ini akan membantu manusia untuk beradaptasi dengan lingkungan
hidupnya. Secara naluriah, manusia akan berusaha bertahan hidup dengan cara apa
pun seperti yang disebut di atas, termasuk mempertahankan diri tentang
eksistensinya dalam lingkungan.
1. ID
merupakan kodrat makhluk. Id adalah naluri makhluk hidup dalam rangka
mempertahankan eksistensinya di muka bumi. Bertahan hidup dalam arti yang luas
pada dasarnya merupakan segala aspek yang kita lihat di bumi ini. Id pada
manusia termasuk naluri untuk berkembang biak, mempertahankan diri dari
ancaman, naluri untuk bebas dari rasa lapar dan haus seperti halnya makhluk
lain.
2. Ego
(pribadi) merupakan inti dari kesatuan manusia, dan bila terjadi ancaman
terhadap ego hal ini merupakan ancaman terhadap tulang punggung (eksistensi)
manusia. Sehingga kegagalan/kekecewaan terhadap pencapaian hal tersebut, atau
terusiknya ego manusia, salah satunya diungkapkan dengan marah.
3. Dorongan
dari id, menjadi tidak dapat diterima oleh seseorang bukan saja ketika Ego-nya
mengantisipasi ketidakmungkinan sementara karena karena kondisi dan keadaan,
tapi juga secara lebih permanen. Hal itu disebabkan karena sistem ketiga dari
pikiran manusia yang disebut superego. Superego merupakan pengendali dari ego
dan id yang bukan berasal dari dalam diri tetapi dari penyerapan standar aturan
dan pranata dari pendidikan orang tua.
TEORI
PSIKOLOGI INDIVIDU
·
Teori Psikologi Individu
memfokuskan kepada keunikan yang dimiliki oleh seseorang individu dan Adler
menolak mengenai desakan seksual menentukan personaliti seseorang.
·
Menurut Adler, fenomena
psikologi yang dialami oleh setiap individu itu adalah berbeda antara satu sama
lain tetapi bersifat konsisten antara satu sama lain yaitu untuk mencapai
kehendak superioriti. Kegagalan seseorang individu berhadapan dengan cabaran
hidup mendorong individu bersifat lemah, pasif dan defensif yaitu individu ini
sedang mengalami inferiority complex.
·
Minat Sosial (Social
Interest)
·
Adler berpendapat bahwa
minat sosial adalah sebahagian dari hakikat manusia dalam jumlah yang
berbeza pada tingkah laku setiap orang.
Minat sosial membuat individu mampu berjuang mengejar superioritas dengan cara
yang sihat dan tidak tersesat ke salah suai. Bahawa semua kegagalan, neurotik,
psikotik, kriminal, pemabuk, anak bermasalah, dst., menurut Adler, terjadi
karena penderita kurang memiliki minat sosial.
PRINSIP-PRINSIP
PENASIHATAN MURID
1. Tiap-tiap
pelajar yang menghadapi masalah harus diberi peluang perkhidmatan Bimbingan dan
Kaunseling, tanpa mengira kaum, status sosial, latar belakang dan agama atau
kepercayaannya.
2. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling ialah tanggungjawab bersama, iaitu kerjasama harus
wujud bukan sahaja di antara kaunselor dan pelajar yang memerlukan bimbingan,
tetapi juga di antara kaunselor dengan pihak sekolah termasuk rakan sejawat dan
ibu bapa yang berkenaan.
3. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling haruslah diuruskan mengikut prosedur dan peraturan
atau tata cara yang ditetapkan. Ia menjadi berkesan apabila dirancang secara
sistematik dan teratur.
4. Kaunseling
ialah interaksi di antara kaunselor dengan pelajar berdasarkan perhubungan
mesra dan kepercayaan.
5. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling hanya boleh diberi kepada pelajar yang sudi rela
menerimanya dan tidak boleh dipaksa, termasuk memilih tempat perbincangan.
6. Sesi
kaunseling hanya boleh dijalankan di antara kaunselor dan kliennya di dalam
bilik yang disediakan khas.
7. Bimbingan
dan Kaunseling harus diuruskan mengikut etikanya, demi memelihara hak pelajar.
Segala maklumat pelajar adalah dianggap sulit dan hanya boleh didedahkan kepada
pihak yang bersama membantunya sahaja.
8. Bimbingan
dan Kaunseling hendaklah dijalankan dalam situasi bersendirian di antara
kaunselor dan pelajar sahaja. Segala perkara yang dibincangkan haruslah
dirahsiakan.
9. Tindakan
susulan hendaklah dirancangkan selepas proses perkhidmatan Bimbingan dan
Kaunseling agar memastikan masalah yang dihadapi, sama ada akademik ataupun
emosi-sosial, tidak akan timbul semula.
10. Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling hanya boleh diuruskan oleh kaunselor yang bertauliah
atau guru bimbingan yang terlatih, iaitu orang yang mahir serta berupaya
membimbing klien dirinya menyelesaikan masalah akademik ataupun masalah
peribadi.
KEPENTINGAN
PENASIHATAN
Penasihatan
membantu murid-murid untuk membantu diri mereka dan untuk memperkembangkan
potensi mereka secara optimum dengan menggunakan peluang maksima yang
dibekalkan oleh sesuatu persekitaran.
Antara
kepentingannya ialah :
1. membantu
murid-murid untuk memahami diri mereka sendiri. Ia juga membantu murid-murid
dalam pengalaman mereka dengan benda-benda dan dunia di sekeliling mereka.
2. mempunyai
kepentingan kendiri dan sosial.
3. membantu
individu-individu untuk memperkembangkan kebolehan dan kekuatan mereka untuk
mencapai efisensi kendiri dan sosial.
4.
bertujuan untuk
mengakhiri pembaziran resos manusia dan fizikal dengan membantu
individu-individu untuk mencari kedudukan mereka dalam masyarakat.
RUMUSAN BAB 9
Suradi 1997 , mengatakan bimbingan
ialah proses untuk membantu individu memehami dirinya dan dunia di
sekelilingnya supaya ia boleh menggunakan kebolehan , keupayaan dan bakat yang
ada denga sepenuhnya. Kaunseling pula merupakan satu proses sistematik untuk
membantu perhubungan berdasarkan prinsip-prinsip psikologi ya ng dilaksanakan
oleh kaunselor berdaftar mengikut kod etika kaunseling untuk mencapai suatu
perubahan , kemajuan dan penyesuaian yang holistic , baik dan sukarela pada
diri klien supaya perubahan , kemajuan
dan penyelesaian itu akan berterusan sepanjang hayat klien ( AKTA
KAUNSELOR 1998 ).
Selain
itu, terdapat beberapa prinsip penasihatan murid. Antaranya ialah Tiap-tiap
pelajar yang menghadapi masalah harus diberi peluang perkhidmatan Bimbingan dan
Kaunseling, tanpa mengira kaum, status sosial, latar belakang dan agama atau
kepercayaannya, perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling ialah tanggungjawab
bersama, iaitu kerjasama harus wujud bukan sahaja di antara kaunselor dan
pelajar yang memerlukan bimbingan, tetapi juga di antara kaunselor dengan pihak
sekolah termasuk rakan sejawat dan ibu bapa yang berkenaan dan Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling haruslah diuruskan mengikut prosedur dan peraturan
atau tata cara yang ditetapkan. Ia menjadi berkesan apabila dirancang secara
sistematik dan teratur.
Bimbingan,
penasihatan dan kaunseling merupakan kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk
membantumurid-murid dalam aspek pembelajaran dalam kehidupan. Langkah yang
berbeza ini bertepatan kerana setiap individu mempunyai masalah konflik dan
matlamat tersendiri. Cara pendekatan yang berbeza ke atas setiap murid harus
diwujudkan agar mereka menyedari kewujudan pihak lain yang mengambil berat
tentang diri mereka.
No comments:
Post a Comment