Thursday, 15 November 2018

Bab 1: Teknik Mengurus Pembelajaran





NAMA : NUR AIN ATHIRAH BINTI ABDULLAH 
NO MATRIK : D20171078095
KOS : AT-19 IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN (PENDIDIKAN KHAS ) DENGAN KEPUJIAN

FAKULTI : FAKULTI PEMBANGUNAN MANUSIA (FPM)





Bab 1:
Teknik Mengurus
Pembelajaran

Guru yang professional haruslah mampu menguasai dan mengurus 7 jenis pengetahuan dari segi pelajar, pedagogi, kurikulum, konten pedagogi, kandungan mata pelajaran, konteks pendidikan di Malaysia dan tujuan serta falsafah pendidikan di Malaysia. Pengurusan ialah satu proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yangditentukan (Stoner,1984).
Pengurusan merupakan satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat (Robbins,1984) dan pengurusan juga mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi (Shukur,1988). Menurut Fryetal, (2003) pembelajaran adalah perubahan yang berlaku dalam perlakuan pelajar yang dididik hasil daripada penglibatannya dalam suatu pengalaman pendidikan. Bower dan Hilgard, (1981) pula menyatakan bahawa pembelajaran merupakan perubahan tingkah laku secara kekal.  Pembelajaran mesti diterjemahkan kepada tingkah laku yang boleh diperlihatkan.
Menurut Abd Rahim Abd Rashid (2001), pengurusan organisasi sekolah perlu kreatif dan inovatif bagimembentuk sesebuah sekolah organisasi yang dinamis- pengetahuan baru, budaya saintifik, penyebaranteknologi maklumat dan pembangunan potensi manusia.Namun,menurut Senge (2000), sekolah merupakan institusi yang paling lambat berubah, masihkonservatif dan mengekalkan amalan tradisional yang tidak sesuai dengan kehendak semasa.Lantaran itu, pengurusan strategik di kalangan pengurus di sekolah-sekolah amat penting bagi mewujudkan sekolah yang berkesan. Berdasarkan falsafah pendidikan guru iaitu:‘
 guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menyanjung aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin perkembanganindividu dalam memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif danberdisiplin’.
Dalam falsafah di atas, matlamat pendidikan guru adalah menghasilkan guru yang berkualiti dari segi peribadi , profesional, sosial dan amalan tingkah laku, menguasai ilmu,kemahiran dan amalan nilai-nilai keguruan, serta berupaya mencapai kecemerlangan dalammenangani tuntutan pengisian wawasan pendidikan dalam abad ke-21 (Mook Soon Sang,1998).Selain daripada itu juga, guru perlu memperlengkapkan diri dengan tiga aspek asas yangtermaktub dalam Model Konseptual Pendidikan Guru iaitu pengetahuan, kemahiran dan nilai (Mook Soon Sang, 1998).  Pengetahuan yang dimaksudkan di sini ialah bermaksud guru perlu mempunyai pengetahuan tentang perkembangan dan kepentingan pendidikan dalam kehidupan. 
Bagi aspek kemahiran, guru perlu mempunyai kemahiran ikhtisas yang merangkumi kemahiran menggunakan bahan-bahan pelajaran dengan tujuan meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran. Bagi aspek nilai pula, ianya merujuk kepada amalan nilai-nilai murni dan perlakuan guru. Di samping itu, model ini juga menekankan matlamat mengembangkan potensi gurusecara seimbang dan bersepadu dari segi rohani, emosi, intelek dan jasmani. Jadi sebagai seorang guru, ketiga-tiga aspek ini perlu ada dalam diri setiap individu dalam melahirkan guru yang tinggi nilai profesionalismenya dan seterusnya memartabatkan lagi profesion perguruan itu sendiri.
Kebanyakan guru sekarang ini, memilih profesion perguruan bukan kerana minatnya terhadap bidang ini tetapi berdasarkan beberapa faktor. Menurut kajian Muhamad Sani et al. (2002) dalam Siti Zafirah (2008) pula mendapati ahli keluarga, rakan-rakan dan saudara mara merupakan faktor yang mempengaruhi pemilihan kerjaya perguruan. Oleh sebab itu, guru pada masa sekarang kurang bermotivasi dan kurang berkemahirandalam menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Guru perlu memainkan peranan sebagai pendidik yang menghayati aspek profesionalisme dan berketerampilan bagi membolehkan Malaysia bersaing di peringkat antarabangsa dan mewujudkan satu pendidikan yang dinamik.
Terdapat beberapa teknik mengurus pembelajaran yang boleh dilaksanakan oleh guru di sekolah berdasarkan pengajaran abad ke-21. Pengajaran abad ke 21 ialah, proses pembelajaran yang berpusatkan murid, berteraskan elemen komunikasi, kolaboratif, pemikiran kritis dan kreativiti serta aplikasi nilai murni dan etika. Kemahiran abad ke-21 seperti yang digariskan oleh Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) juga melibatkan tiga tonggak utama iaitu kemahiran literasi, pembelajaran dan kehidupan. Tiga kemahiran abad ke-21 yang perlu pelajar kuasai ialah kemahiran maklumat dan komunikasi, kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah dan kemahiran interpersonal dan arah kendiri.
 Guru sendiri sebagai pendidik perlulah mempersiapkan diri dengan tiga kemahiran ini bagi memastikan kemahiran dan pengetahuan yang dimiliki setanding dan mampu membantu pembelajaran pelajar. Kemahiran literasi menekankan keupayaan guru dan pelajar untuk menguasai bidang informasi, media dan penggunaan teknologi. Guru haruslah mempunyai literasi terhadap akses maklumat dan media yang semakin canggih seperti perisian GeoGebra, Rstudio, Matlab dan Geometre’s Sketch Pad (GSP) bagi membantu pelajar mendapatkan ilmu dengan lebih meluas dan memberi pendedahan lebih terhadap pengetahuan am dan teknologi.
Antara kemahiran kehidupan yang dihasratkan untuk dipupuk dalam diri setiap individu pelajar di Malaysia melalui sistem pendidikan negara ialah fleksiibiliti, daya usaha, keterampilan, produktif dan mempunyai kemahiran sosial. Pelajar yang mempunyai kemahiran interpersonal mampu membina imej serta mempromosikan diri dalam dunia kerjaya yang semakin tinggi persaingan. Dengan adanya tiga kemahiran abad ke-21 ini, sistem pendidikan pastinya akan berupaya untuk melahirkan sumber tenaga manusia berkualiti yang mampu menyumbang kepada pembangunan negara.
Beberapa ciri penting yang menunjukkan bahawa susunan itu adalah susun atur bilik darjah abad ke-21 ialah mesti merupakan susun atur yang membolehkan pelajar melibatkan diri dengan aktif semasa sesi PdP berlangsung, membina ruang autonomi pembelajaran dan menselarikan ruang pembelajaran fizikal dengan ruang pembelajaran mental. Contoh aktiviti yang boleh dijalankan di dalam kelas ialah, ‘think pair share, round table, gallery work, hot seat dan stay-stray’.
Pembelajaran yang efektif ialah, Guru dapat menggunakan masa sesingkatnya dengan hasil yang tinggi. Penerapan standard pembelajaran dinyatakan efektif jika menggunakan kaedah yang pelbagai.Guru juga perlulah mengetahui cara mengurus pembelajaran yang efektif iaitu sebelum memulakan pembelajaran, semasa menjalankan pengajaran dan pembelajaran (pdpc) dan selepas menjalankan Pdpc. Selepas selesai ketiga-tiga cara ini, penilaian perlu dilakukan untuk melihat prestasi murid sama ada meningkat ataupun sebaliknya. Dengan penilaian ini, guru dapat mengenal pasti keberkesanan pengajaran guru supaya membolehkan guru memperbaiki pengajaran selanjutnya serta boleh mengambil tindakan susulan untuk mengatasi kelemahan & meningkatkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran.
Kesimpulannya, usaha kerajaan untuk memurnikan pembelajaran abad ke-21 adalah bertujuan untuk meningkatkan tahap keberhasilan pelajar. Banyak sekolah yang tidak Berjaya mengimplimentasikan PAK21 secara menyeluruh disebabkan beberapa halangan dan ancaman seperti mempunyai capaian internet yang perlahan, kekangan masa guru dan kekurangan fasiliti bilik darjah itu sendiri. Capaian internet yang perlahan menghadkan sumber bahan bantuan mengajar dan untuk guru merancang PdP yang menarik dan pelbagai. Pelbagai cara boleh dijalankan bagi mengatasi kelemahan sekolah dalam melaksanakan PAK21. Antaranya ialah dengan memberi pendedahan bahan kursus kepada guru agar para guru ini mempunyai panduan dan mampu untuk menjadi lebih mahir dan berpengetahuan mengenai cara pelaksanaan PAK21. Pemantauan secara berkala dan berterusan daripada pihak Kementerian Pendidikan Malaysia juga penting bagi memastikan pihak sekolah dan guru tidak lalai serta rajin untuk bekerja lebih merancang aktiviti PdP yang pelbagai. Peranan guru adalah sangat penting dalam memastikan kelangsungan pelaksanaan PAK21 dalam bilik darjah.





No comments:

Post a Comment

Laporan dan poster kumpulan 7

Sila klik link di bawah untuk melihat laporan kumpualn. https://drive.google.com/file/d/1gm5ltrJFmqyJzHlZsUI5RDW7m9KK1 gaa/view?u...