Bab 3:
Organisasi Dan
Kepimpinan
Kepimpinan
adalah berkaitan dengan visi, objektif, matlamat, isu-isu strategik, transformasi,
manusia dan komunikasi. Ia juga meangkumi kebolehan menggunakan kemahiran
berfikir secara kritis dan kreatif serta kemahiran memimpin. Menurut Weihrich
& Koontz (2005) “kempimpinan adalah proses seri yang berusaha mempengaruhi
orang supaya mereka rela berusaha bersungguh-sungguh dengan penuh keyakinan ke
arah mencapai matlamat organisasi mereka”.
Dalam
konteks ini, pengurus organisasi membimbing kumpulan pekerja mencapai
objektif yang ditentukan melalui
aplikasi keupayaan dan kemahiran mereka
yang maksimum. Konsep kepimpinan di dalam pengurusan organisasi pendidikan,
khasnya di sekolah menunjukkan bahawa kebolehan seseorang guru besar/pengetua
memotivasi, mempengaruhi, dan mengubah sikap dan tingkah laku staf akdemik dan
bukan akademik serta murid-muridnya menjamin kejayaan sesebuah sekolah. Kemahiran
kepimpinan pula melibatkan kemahiran mendorongkan guru-guru supaya menggunakan
pelbagai teknik kepimpinan mereka untuk mempengaruhi dan memotivasikan
murid-murid mereka melaksanakan aktiviti-aktiviti yang dapat meningkatkan
keberkesanan dan pencapaian yang diharapkan.
Di
sekolah terdapat satu organisasi atau hierarki yang menjayakan kepimpinan
sekolah. Heirarki merupakan susunan atau kedudukan tinggi rendah dalam sesuatu
organisasi, masyarakat, dan sebagainya berdasarkan taraf dan kekuasaan
seseorang individu atau kumpulan tersebut. Susunan ini menunjukkan sesuatu
jawatan yang mengikut bidang, fungsi, tugas dan tanggungjawab yang berbeza.
Dalam
pengurusan sekolah, mengikut sistem hierarki Pengetua atau Guru Besar berada
pada kedudukan yang paling atas dan diikuti oleh penolong kanan 1 dan
seterusnya kepada guru dan staf yang mempunyai gred yang lebih rendah di
sekolah sama ada di sekolah menengah mahupun di sekolah rendah. Pengetua/guru
besar berperanan sebagai ketua untuk sesebuah sekolah. Beliau bertanggungjawab
untuk mengendali kokurikulum dan kurikulum dan memastikan perlaksanaan
pentadbiran di sekolah berjalan dengan lancar mengikut aturcara atau skop yang
diberikan oleh Kementerian pendidikan Malaysia. Pengurusan, pentadbiran dan
kewangan sekolah adalah dibawah tanggungjawab pengetua juga.
Seterusnya,
guru-guru Penolong kanan di sekolah. Terdapat beberapa guru-guru penolong kanan
dibawah lapisan ini. Contoh yang seringkali dapat dilihat ialah penolong kanan
1 yang bertujuan menjalankan tugas pengetua semasa ketiadaan pengetua. Selain
itu , beliau juga bertanggungjawab keatas pengurusan-pengurusan lain seperti
keselamatan, hal kurikulum, pentadbiran dan lain-lain. Seterusnya, beliau juga
beperanan untuk membantu menyelesaikan tentang hal ehwal peperiksaan, kursus,
guru ganti dan latihan guru serta staf sokongan. Selain itu, guru kanan
kokurikulum juga turut terlibat di dalam hierarki ini selepas pengetua dan
penolong kanan serta guru kanan hal ehwal murid (HEM). Tugas guru KOKO ini
jelas dapat dilihat ketika adanya hari sukan dan sebagainya. Selain itu,
terdapat guru panitia dan guru akademik di sekolah yang turut disusun di dalam
hierarki.
Dalam
heirarki organisasi kepimpinan di sekolah juga terdapat lagi beberapa senarai
guru lain iaitu guru biasa. Walaupun mereka tidak berada pada kedudukan yang
tinggi tetapi peranan mereka sangat penting dalam organisasi sekolah. Hal ini
kerana, tanpa mereka pembelajaran di dalam bilik darjah malah di luar bilik darjah
tidak dapat dilaksanakan. Tugas mereka bukan sahaja mendidik dan mengajar
semata malah mereka juga diberikan tanggungjawab seperti menjadi guru kelas,
guru disiplin, guru kaunseling dan lain-lain lagi. Semasa aktiviti kokurikulum,
guru perlu menjaga keselamatan pelajar semasa aktiviti dijalankan. Alatan stor,
padang , gelanggang dan peralatan juga perlu dijaga oleh guru yang dibantu oleh
AJK yang dilantik.
Seterusnya,
organisasi sekolah takkan dapat dilaksanakan dengan lancar sekiranya tiada
pertolongan daripada kakitangan-kakitangan sokongan seperti kerani sekolah atau
staf. Hal ini demikian kerana, staf sekolah turut membantu dalam menjayakan
setiap program dan hal-hal berkaitan sekolah tidak kira dari segi pentadbiran,
kokurikulum ataupun akademik. Setiap hierarki organisasi kepimpinan
di sekolah sangat penting kerana setiap gaya kepimpinan mempengaruhi budaya
organisasi sekolah lestari dan teratur.
Susunan
kasar hierarki sekolah :
1. Pengetua
Sekolah
2. Penolong
Kanan Pentadbiran
3. Penolong
Kanan 1
4. Penoong
Kanan Kokurikulum
5. Ketua
Bidang
6. Ketua
Panitia
7. Guru
Akademik
Terdapat
Model Integrasi Organisasi Kolegial dengan Kepimpinan Tranformasional,
Penyertaan dan Interpersonal yang dijalankan di sekolah. Model Kolegial boleh
dimaksudkan kuasa memiliki dan
memberikan kuasa sama di antara rakan-rakan. Kuasa adalah diperuntukkan kpd
sesetengah atau semua ahli dalam organisasi, yang mereka dianggap
mempunyai sama dari segi persefahaman,
tujuan dan objektif organisasi tersebut.
Model kepimpinan yang sesuai diintegrasi dalam Model Kolegial ini ialah
Kepimpinan Penyertaan, Transformasional dan Interpersonal. Kepimpinan
penyertaan lebih cenderung kepada bentuk kepimpinan terbuka. Pemimpin sama ada
menyediakan maklumat bagi menyelesaikan masalah atau bertanyakan staf cadangan
penyelesaian.
Andaian
ini adalah berasaskan kepada 3 kriteria, iaitu, Penyertaan bersama akan
menambah keberkesanan pengurusan aktiviti sekolah, penyertaan adalah diwajarkan
dengan prinsip demokrasi. Guru-guru di sekolah juga mempunyai potensi
kepimpinan. Mengikut kajian, ahli-ahli dalam organisasi lebih sudi menerima dan
melaksanakan projek atau aktiviti yang mereka bersama-sama membuat keputusan. Kepimpinan
transformasi mengandaikan bahawa pemimpin mempunyai nilai pandangan dan
kepentingan yang sama. Leithwood(1994) mengkonsepkan kepimpinan
transformasional di bawah 8 dimensi iaitu, membina visi sekolah, mementukan matlamat
sekolah, memberi simulasi intelektual, menawar sokongan individu, menonjolkan
amalan terbaik dan nilai organisasi terutama, mendemostrasi harapan prestasi
yang tinggi, membentuk budaya sekolah yang cemerlang dan mengikut struktur
untuk memupuk penyertaan dalam membuat keputusan.
Kepimpinan
transformasional adalah dirujuk sebagai proses yang memberi inspirasi perubahan
dan menurun kuasa kepada stafnya dengan tujuan mencapai prestasi dengan lebih
cemerlang. Kepimpinan transformasi memfokuskan motivasi dalaman ke peringkat
tinggi serta dedikasi yang penuh. Kepimpinan transformasi boleh dihayati
daripada 4 stail transformasi, iaitu, pemberian rangsangan secara intelek,
pemberian motivasi yang berinspirasi, penumpuan kepada setiap individu dan
keunggulan gelagat. Untuk mencapai prestasi yang cemerlang dalam aktiviti
kokurikulum, Guru Besar/Pengetua haruslah menunjukkan keyakinan diri,
menggalakkan guru-gurunya memainkan peranan agen perubahan yang berkesan serta
memupuk semangat kerjasama supaya bekerja sepasukan.
Kepimpinan
interpersonal dikaitkan dengan Model Kolegial kerana ia menegaskan kepentingan
kolaborasi dan hubungan interpersonal di antara ahli-ahli organisasi. Mengikut
kajian, kepimpinan interpersonal membawa persefahaman antara Guru Penasihat dengan
ahli-ahli unit kokurikulum. Persefahaman ini akan membawa respons yang berkesan
terhadap keperluan individu dan keperluan penyempurnaan kendiri. Dalam hal ini, kepimpinan interpersonal
memerlukan pemimpin menguasai kemahiran komunikasi interpersonal serta
kecerdasan emosi yang matang. Kepimpinan interpersonal yang berkesan boleh
dihayati dalam situasi yang mana ahli-ahli sekolah bekerja sama sebagai satu
pasukan dan berkeyakinan mendapat sokongan dan bimbingan daripada pemimpin
mereka.
Guru
sebagai pemimpin murid, yang mengamalkan sifat kepimpinan demokratik, akan
meniggalkan kesan berikut ke atas interaksi
di antara guru dengan murid-murid. Murid-murid cergas bertindak balas
terhadap segala aktiviti tunjuk ajar guru. Interaksi di antara murid dengan
murid dapat digalakkan. Murid-murid melibatkan diri secara aktif dan
bekerjasama dalam segala aktiviti kumpulan. Di
bawah kepimpinan guru yang bersifat demokratik, suasana sosioekonomi dapat
dipertingkatkan. Hubungan guru dengan murid-murid menjadi mesra. Murid-murid
tak takut bertanya atau mengemukakan pendapat mereka. Di bawah situasi ini,
keberkesanan pembelajaran dapat dipertingkatkan dan semangat kerjasama dan
sikap toleransi dpt dipupuk dengan baik.
Kepimpinan
laissez-faire membawa maksud kebebasan diberi kepada aktiviti pendidikan
dijalankan tanpa kawalan. Di
dalam aktivti kokurikulum, guru penasihat yang mengamalkan sifat kepimpinan
laissez-faire akan meninggalkan kesan berikut ke atas interaksi antara guru
dengan murid-murid Interaksi antara murid dengan murid meningkat kerana mereka
diberi kebebasan sepenuhnya dalam apa sahaja aktiviti dan Interaksi antara guru
dgn murid adalah kurang kerana guru yang mengamalkan sifat kepimpinan laissez
faire kurang mengambil inisisatif melibatkan diri secara aktif dalam aktivti
kokurikulum. Di bawah kepimpinan guru yang bersifat laissez faire, suasana
sosioemosi dikatakan menarik. Hubungan antara murid lebih rapat dan mesra. Bagaimanapun,
hubungan guru dengan murid kurang baik kerana murid tidak digalakkan berbincang
dgn guru. Interaksi yang terlalu bebas boleh menimbulkan masalah disiplin yang akan menjejaskan keberkesanan aktiviti.
Antara
3 jenis kepimpinan guru, kepimpinan bercorak demokratik merupakan jenis
kepimpinan yang sesuai sekali digunakan di sekolah rendah atau menengah. Ini
keranan kepimpinan demokratik akan meningkatkan interaksi yg positif di antara
guru dgn murid-muridnya. Peningkatan interaksi dua hala ini akan membawa
suasana sosioemosi kepada iklim persekolahan yang kondusif untuk segala
aktiviti pendidikan yg akan menuju ke arah merealisasikan aspirasinya.
Kesimpulannya,
kepimpinan dan Kecemerlangan dalam Pengurusan Sekolah dapat dilihat jika semua
organisasi yang ada di sekolah memainkan peranan masing-masing. Dua perkara
yang saling berkait dan sepadu ialah kepimpinan dan kecemerlangan. Pengurusan
yang baik, cekap dan berkesan mencerminkan kualiti kepimpinan manakala, seseorang
pengurus dan pemimpin pendidikan yang dihormati, cekap dan berkesan perlu
memiliki sifat dan kualiti yang sepatutnya dimiliki oleh seorang guru.
No comments:
Post a Comment