NAMA
: SANIATHILAH BINTI MOHAMED
NO MATRIK
: D20171077973
PROGRAM
: AT-O7 IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN EKONOMI RUMAH TANGGA DENGAN KEPUJIAN
FAKULTI
: TEKNIKAL DAN VOKASIONAL
Bab 8 :
Pengurusan Tingkah Laku
Dan Disiplin
DEFINISI
DISIPLIN DAN TINGKAH LAKU.
Disiplin
merupakan peraturan atau undang-undang yang bertujuan untuk membentuk
para pelajar selari dengan kehendak agama,norma-norma masyarakat dan
undang-undang sesebuah negara.namun begitu sesuatu yang mulia tidak mudah
diterima oleh golongan pelajar;apatah lagi banyak unsur lain yang mempengaruhi
perkembangan mental mereka.gejala seperti ponteng sekolah,ponteng kelas,melawan
guru,bersikap anti-sosial,bergaduh,membuli,merokok dan sebagainya adalah
masalah yang sering diperkatakan
Tingkah laku adalah apa yang dilakukan
atau diperkatakan oleh seseorang individu. Tingkah laku juga semua tindakan
manusia yang boleh diperhati, diukur dan dinilai dan sebarang perbuatan yang
dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.
Tingkah laku adalah manifestasi fizikal sebarang sikap yang berasaskan
nilai-nilai tertentu. Menurut Lewis M.Beaker (2001), sebarang perbuatan yang
dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.
JENIS-JENIS DISIPLIN.
Disiplin Arahan Guru
Disiplin Arahan Guru
·
Keadaan yang membuat
murid-murid mematuhi peraturan-peraturan yang sudah ditentukan tanpa dikenakan
denda atau diberi ganjaran.
·
Disiplin arahan diri diwujudkan
atas kesedaran bahawa mematuhi peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh pihak
sekolah adalah semata-mata untuk kebaikan murid-murid itu sendiri.
·
Disiplin arahan diri
biasanya boleh diwujudkan secara tidak sedar apabila murid-murid telah mencapai
tahap kematangan, iaitu boleh berfikir secara rasional.
·
Disiplin arahan diri juga
boleh dipupuk melalui latihan dan bimbingan guru seperti menerangkan
kepentingan dan kebaikan mematuhi peraturan-peraturan sekolah, menyerapkan
nilai-nilai murni dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Disiplin Arahan
Kerja
·
Disiplin arahan kerja
diwujudkan apabila sesuatu tugasan yang diberikan oleh guru perla diselesaikan
oleh murid dalam tempoh masa yang ditetapkan.
·
Disiplin jenis ini
dibentuk berlandaskan kesedaran keperluan dan tanggungjawab serta kebaikannya
untuk murid-murid mematuhi arahan dan menyempurnakan tugasan mengikut jadual.
·
Disiplin arahan
kerja ini mempunyai ciri motivasi yang positif kerana disiplin jenis ini dapat
menggalakkan murid menyelesaikan tugasan untuk kebaikan dan kepentingan
sendiri.
·
Sememangnya, tidak semua
murid mempunyai disiplin arahan kerja dan mematuhi arahan guru dalam
menyempurnakan tugasan mereka mengikut jadual.
·
Mematuhi disiplin
jenis ini bergantung kepada kematangan murid serta jenis tugasan yang
diberikan.
·
Secara amnya,
disiplin arahan kerja dapat diwujudkan apabila tugasan yang diberikan adalah
menarik, bermakna, boleh disempurnakan mengikut tempoh masa yang ditetapkan,
sesuai dengan umur dan keupayaan murid itu.
Disiplin Arahan Kumpulan
·
Disiplin arahan kumpulan
diwujudkan antara ahli dalam dinamika kumpulan yang sedia ada atau
dalam pembentukan berbagai-bagai kumpulan dengan tujuan menjalankan sesuatu
aktiviti pembelajaran.
·
Kumpulan dibentuk
berdasarkan kepada norma, nilai dan kepercayaan ahli-ahli yang serupa.
·
Tingkah laku murid
dapat dikawal semasa interaksi berlaku di antara rakan sebaya.
·
Murid yang tidak
mematuhi norma dinamika kumpulan itu akan disingkirkan.
·
Proses penyesuaian
dan penyingkiran yang berlaku antara ahli dalam dinamika kumpulannya
menghasilkan disiplin arahan kumpulan.
·
Guru biasanya
menggunakan dinamika kumpulan itu untuk mengawal setengah-setengah
murid yang sering melanggar disiplin bilik darjah.
·
Bimbingan yang
sesuai harus diberikan kepada ketua-ketua kumpulan mereka supaya norma dan
kepercayaan yang diamalkan adalah sesuai, sihat dan setimpal dengan disiplin
bilik darjah.
·
Di bawah kawalan
ketua kumpulan juga, murid-murid dapat melaksanakan aktiviti kumpulan secara
sistematik, teratur serta licin.
Disiplin
Arahan Diri
·
Keadaan yang membuat
murid-murid mematuhi peraturan-peraturan yang sudah ditentukan tanpa dikenakan
denda atau diberi ganjaran.
·
Disiplin arahan diri
diwujudkan atas kesedaran bahawa mematuhi peraturan-peraturan yang ditetapkan
oleh pihak sekolah adalah semata-mata untuk kebaikan murid-murid itu
sendiri.
·
Disiplin arahan diri
biasanya boleh diwujudkan secara tidak sedar apabila murid-murid telah mencapai
tahap kematangan, iaitu boleh berfikir secara rasional.
·
Disiplin arahan diri juga
boleh dipupuk melalui latihan dan bimbingan guru seperti menerangkan
kepentingan dan kebaikan mematuhi peraturan-peraturan sekolah, menyerapkan
nilai-nilai murni dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Tingkah
laku positif
Tingkah laku bermasalah positif bermaksud tingkah laku
positif yang ditunjukkan oleh kanak-kanak tetapi tingkah laku itu akan menjadi
bermasalah sekiranya dilakukan secara berlebihan atau tanpa kawalan dan boleh
menimbulkan masalah kepadanya. Misalnya, sifat ingin tahu yang
berlebihan kepada seorang kanak-kanak boleh menyebabkannya bertindak
keterlaluan sehingga menyusahkan dirinya dan orang lain.
1. Tingkah
Laku Dorongan Naluri Ingin Tahu
Naluri ingin tahu terdapat pada
setiap individu. Pada peringkat awal,kanak – kanak akan bergerak menuju ke arah
bungkusan yang terletak di atasmeja. Seterusnya dia akan mengoyakkan pembalut
bungkusan tersebut untukmelihat barang yang terdapat di dalamnya. Perbuatan ini
akan menyebabkanmurid bertindak dengan cepat tanpa menerima arahan daripada
guru. Tingkahlaku seperti ini boleh menimbulkan situasi berbahaya terutamanya
di dalammakmal.
2. Tingkah
Laku Murid Cepat Belajar
Murid – murid dalam kategori ini
biasanya akan dapat memahami sesuatukonsep dengan depat. Oleh itu, jika guru
mengulangi penerangannya, murid –murid yang cepat belajar ini akan berasa bosan
dan tidak akan memberipenumpuan lagi. Lantaran itu, mereka mula menimbulkan
pelbagai jenisgangguan seperti mengusik rakan yang duduk di sebelah yang
tentunya akanmenjejaskan kelicinan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam
kelas.
3. Tingkah
Laku Murid Pintar Cerdas
Pelajar pintar cerdas mempunyai
kebolehan atau potensi dalam aktivitiintelek seperti pemikiran abstrak,
pemikiran logik, kemahiran lisan danmempunyai daya reka cipta yang tinggi. Daya
ingatan pelajar seperti ini adalahtinggi. Pelajar dalam golongan ini juga
mempunyai bakat khas dalam matematik,sains, seni lukis, drama, penulisan, muzik
dan hubungan manusia. Mereka cepatmencapai pemahaman terhadap konsep – konsep
yang di sampaikan. Inimenyebabkan mereka akan merasa cepat bosan sekiranya
kaedah pengajaranguru adalah lambat dan tidak menarik. Kebosanan ini akan
menyebabkanmereka menimbulkan pelbagai jenis masalah di dalam kelas. Ini
bermaknaproses pengajaran dan pembelajaran akan terjejas sekiranya keperluan
pelajar pintar cerdas tidak dipenuhi.
4. Tingkah
Laku Murid Proaktif
Murid – murid seperti ini sentiasa
aktif dan bertindak denagn penuhsemangat. Mereka jarang menunggu arahan untuk
melakukan sesuatu.Contohnya, selepas sahaja memerhati satu demonstrasi di dalam
makmal,mereka ingin menjalankan uji kaji tersebut dengan serta merta. Tingkah
laku iniboleh menimbulkan masalah kerana tanpa arahan yang jelas, kemalangan
bolehberlaku.
B. Tingkah laku bermasalah negative
Tingkah
laku bermasalah negatif adalah jelas iaitu tingkah laku yang menimbulkan
masalah kepada dirinya dan juga orang lain. Beberapa contoh tingkah laku
bermasalah negatif adalah sepertiberikut:
i. Tingkah laku Disruptif/mengganggu
Perlakuan sentiasa mengganggu
perjalanan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Tingkah laku ini juga
berlaku di luar kelas dan juga di rumah.
ii. Pergantungan
berlebihan
Kanak-kanak yang sangat bergantung
kepada orang lain, tidak dapat berdikari, dan tidak berupaya membuat keputusan
sendiri.Contohnya tidak mahu hadir ke sekolah tanpa ditemani ibu. Kadangkala
ada ibu yang terpaksa duduk di luar kelas.
iii. Agresif
Tingkah laku agesif adalah seperti
suka memulakan pergaduhan, suka bergaduh, suka memaki hamun, dan sebagainya.
iv. Distruktif/merosakkan
Perlakuan yang suka merosakkan benda
seperti kerusi meja, barangan kawan sekelas, mengoyak poster atau notis di
papan kenyataan dan sebagainya.
v. Kebimbangan
Perasaan kurang senang atau takut
akibat anggapan bahawa sesuatu yang tidak diingini akan berlaku. Keadaan ini
akibat daripada pengalaman emosi yang tidak menggembirakan yang dialami oleh
seseorang .
vi. Pengasingan
diri
Suka menjauhkan diri daripada orang
lain yang kurang disenangi. Tingkah laku ini juga dijadikan sebagai mekanisme
helah bela diri untuk mengelakkan diri daripada berkomunikasi dengan orang
lain.
vii. Ponteng
sekolah
Perlakuan yang sengaja dibuat iaitu
tidak hadir ke sekolah tanpa pengetahuan ibu bapa dengan membuang masa di
tempat lain seperti pusat membeli belah atau taman permainan.
viii. Enggan
ke sekolah
Enggan ke sekolah akibat daripada perasaan
fobia terhadap sekolah. Kanak-kanak ini berasa bimbang untuk berpisah dengan
keluarga dan bimbang meninggalkan kawasan rumahnya.
ix. Mencuri
Mengambil hak orang lain tanpa
kebenaran tuannya. Tabiat mencuri barang rakan sekelas akan menyebabkan
pertengkaran, pergaduhan, dan dipulaukan oleh rakan sekelas.
x. Pengunduran
Diri
Pengunduran diri bermakna penarikan
diri daripada suatu situasi yangkurang selamat atau mengancam. Kadangkala,
pengunduran diri juga dilakukanuntuk berfikir dan mencari jalan penyelesaian
terhadap satu – satu masalah. Didalam bilik darjah, pengunduran diri adalah
nyata apabila seseorang pelajar tidakberupaya menjawab soalan guru. Selain itu,
pelajar – pelajar yang tidakmempunyai kemahiran dalam apa sahaja permainan
biasanya akan mengundur diri apabila guru memilih pemain – pemain bagi
satu permainan.
xi. Tingkah
Laku Murung
Kemurungan merujuk kepada satu – satu
keadaan yang amat sedih. Iaboleh dialami oleh sesiapa sahaja. Pelajar yang
mengalami kemurungan tidakberupaya berfungsi dengan baik di dalam bilik darjah
dan sentiasa termenungdan berkhayal
xii. Hiperaktif
Hiperaktif merujuk kepada keadaan
seseorang individu yang terlampauaktif berbanding keadaan yang biasa. Ciri-ciri
murid hiperaktif ialah tidak bolehduduk diam, selalu gelisah, suka merungut,
kelakuan sukar diramal, mudahmelenting dan tindak balas berlebihan. Punca
hiperaktif ialah kecederaan otak,pemakanan dan baka. Kesan hiperaktif ialah
kendiri yang rendah, tidak dapatbelajar secara optimum, sosial yang rendah,
kesabaran yang rendah dan selalukeseorangan
KONSEP GURU MENJALANKAN HUKUMAN
BERDASARKAN UNDANG-UNDANG
http://journal.kuis.edu.my/omje/wp-content/uploads/2017/04/01-11_Vol.1_No.1_2017-1.pdf
Secara
umumnya, konsep disiplin merangkumi latihan membentuk, membetul, ataupun
melengkapkansuatu sistem peraturan berkenaan tingkah laku mengikut
peraturan-peratutran yang diwujudkan.Menurutnya lagi, pada peringkat sekolah,
disiplin adalah peraturan yang dikenakan ke atas murid-murid dengan tujuan
mengawal tingkah laku mereka melalui hukuman ataupun ganjaran (Mohd. Ismail
Othman,2008).
Dalam
konteks di Malaysia, undang-undang dan peraturan disiplin yang dipraktikkan di
sekolah-sekolahdi Malaysia adalah berdasarkan kepada tiga rujukan utama, iaitu
(James Ang Jit Eng, 2011):
a) Peraturan-peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah)
1959, iaitu peraturan yang dibuat
berdasarkan kuasa-kuasa yang diberi oleh seksyen 116,
Ordinan Pelajaran 1957.
b) Buku-buku panduan pengurusan disiplin yang
diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.
c) Surat-surat Pekeliling Ikhtisas yang dikeluarkan
oleh Kementerian Pendidikan Malaysia secara berkala
Peraturan-peraturan
Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959 (selepas ini disebut Peraturan 1959)
merupakan peraturan induk pengurusan disiplin di sekolah-sekolah seluruh
Malaysia melainkan sekolah yang dikecualikan daripada pendaftaran di bawah
seksyen 114(2) Ordinan Pelajaran 1957, dan sekolah gaya pos (Peraturan 1).
Menurut James Ang Jit Eng (2011), antara perkara utama yang diperuntukkan dalam
Peraturan 1959 ialah seperti berikut:
a) Guru besar sebagai adalah orang yang
bertanggungjawab ke atas disiplin sekolah (Peraturan4)
b) Perwakilan kuasa oleh guru besar kepada guru lain
dalam tindakan disiplin (Peraturan6)
c) Tatacara hukuman rotan (Peraturan 5)
d) Kuasa guru besar dalam menggantung persekolahan
atau membuang sekolah terhadap murid atas kesalahan disiplin (Peraturan 8, 11,
dan 12)
Sementara
itu, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia telah menerbitkan buku-buku panduan
bagi
memberi garis panduan dalam menguruskan disiplin di sekolah, sebagai
menghuraikan Peraturan
1959
dalam bentuk operasi. Buku-buku ini diterbit dan diedarkan ke sekolah-sekolah
untuk panduan pentadbir sekolah, guru-guru, murid-murid, malah ada yang
dikhususkan untuk ibu bapa. Buku yang telah diterbitkan untuk tujuan ini ialah
sebagaimana berikut (James Ang Jit Eng, 2011):
a) Panduan Am Disiplin Sekolah-sekolah (1981)
b) Panduan Bagi Ibu Bapa Mengenai Disiplin Murid-Murid
Sekolah (1982)
c) Panduan Tatacara Disiplin Sekolah untuk Guru Besar
dan Guru (1983)
d) Panduan Disiplin untuk Pelajar-pelajar (1988)
e) Panduan Bagi Mengatasi Masalah Ponteng (1994)
f) Panduan Pengurusan Menangani Buli di Sekolah (2005)
FAKTOR MENYEBABKAN MASALAH DISIPLIN DAN TINGKAHLAKU
Tingkah laku yang ditunjukkan oleh kanak-kanak
berpunca daripada faktor-faktor tertentu. Guru perlu memahami faktor-faktor
yang menjadi punca masalah tingkah laku muridnya supaya menjadi panduan dalam
merangka program pengurusan tingkah laku bagi murid tersebut. Roger Stancliffe
(tidak bertarikh) telah menyenaraikan 9 faktor yang dikaitkan dengan masalah
tingkah laku kanak-kanak.
1. Faktor
persekitaran
Sesetengah kanak-kanak sangat sensitif terhadap
persekitaran seperti bunyi bising, sejuk, panas, dan lain-lain. Perubahan
tingkah laku akan ditunjukkan terutamanya bagi kanak-kanak yang mengalami
kecacatan teruk, autisme, dan lain-lain.
2. Tekanan
psikologi
Individu yang mengalami masalah tingkah laku obsesif
dan tingkah laku yang sudah menjadi tabiatnya akan berasa senang dengan tingkah
laku tersebut. Mereka akan berasa tertekan apabila kebiasaan tingkah laku itu
diganggu atau dihalang.
3. Ketakutan
dan fobia
Fobia adalah ketakutan yang keterlaluan terhadap
sesuatu. Fobia termasuk juga takut terhadap sesuatu yang berbahaya seperti ular
atau ketinggian yang melebihi tahap bahaya sebenar perkara tersebut. Ketakutan
ini boleh menyebabkan bahaya kepada individu tersebut seperti berlari melintas
jalan raya kerana takutkan anjing.
4. Peneguhan
yang kurang sesuai
Tingkah laku bermasalah ada kalanya dikukuhkan secara
tidak sengaja. Tindak balas semula jadi kita secara serta merta terhadap
tingkah laku tertentu ada kalanya menjadikan tingkah laku itu lebih teruk.
Sebagai contoh, seorang kanak-kanak yang enggan makan ubat akan dipujuk serta
dijanjikan dengan beberapa ganjaran oleh ibu dan bapanya. Oleh itu, kanak-kanak
itu akan sengaja enggan makan ubat kerana mahukan perhatian daripada ibu
bapanya.
5. Kemahiran
komunikasi dan sosial yang terhad
Terdapat bukti yang jelas menunjukkan bahawa kadar
tingkah laku bermasalah yang tinggi di kalangan kanak-kanak yang kurang
berkomunikasi berbanding kanak-kanak yang boleh berkomunikasi dengan baik.
6. Kesukaran
tugasan
Kesukaran tugasan boleh menyebabkan kanak-kanak
melakukan kesilapan dan mengalami kegagalan. Keadaan kekecewaan ini berkait
rapat dengan masalah tingkah laku yang mereka tunjukkan.
7. Aktiviti
dan tahap rangsangan
Kekurangan aktiviti yang membina akan menyebabkan
berlakunya masalah tingkah laku. Sebagai contoh, guru bukan hanya setakat
memberi mainan atau buku kepada muridnya tetapi perlu mengajar murid tersebut
kemahiran yang perlu untuk melakukan aktiviti tersebut.
8. Kesihatan
dan perubatan
Kesakitan atau keadaan tertekan yang berkaitan dengan
keadaan kesihatan tertentu boleh menyebabkan rasa kurang selesa dan boleh
menyebabkannya berkelakuan kurang sesuai.
9. Jangkaan
tingkah laku
Ada kalanya ibu bapa atau guru menjadi letih dengan
tingkah laku kanak-kanak-kanak dan membiarkannya berkelakuan sedemikian dengan
anggapan bahawa tingkah laku itu akan hilang dengan sendirinya. Jangkaan
terhadap tingkah laku kanak-kanak tersebut adalah rendah daripada yang
sepatutnya. Sebenarnya mereka ini terperangkap dengan anggapan bahawa itulah
sifat kanak-kanak tersebut dan tidak boleh diubah lagi (the way he/she is).
TEKNIK MODIFIKASI TINGKAHLAKU
Positif
dan peneguhan Negatif
Menurut
Skinner ( 1930 ), tingkah laku boleh diajarkan dan dipelajari melalui satu
stimuli yang sesuai yang diberi sebaik saja wujunya tingkah laku operan itu.
Peneguhan boleh berupa positif dan negatif.
1. Peneguhan Positif
Peneguhan positif berfungsi sebagai ganjaran yang
mendorong individu mengulangi tingkah laku berulang-ulang.. peneguhan positif yang dimaksudkan ini adalah
keberangkalian yang berulang tingkah laku operan yang diingini atau tidak
ditambah .Peneguhan positif digunakan sebagai Ganjaran untuk
mendorong murid-murid memberi tumpuan semasa belajar.seperti memberi pujian,
penghargaan, hadiah dan sebagainya.peneguhan positif ini adalah satu proses dimana
guru akan cuba mengawal tingkah lakumurid dengan memberi motivasi ,hadiah dan
sentuhan serta kata-kata perangsang yang dapat memperbaiki diri atau mengubah
tingkah laku muridnya.
Contoh Kesalahan tingkah laku ( minor ) :
Mona membuat bising sewaktu Cikgu Netty mengajar.Tindakan guru:
Cikgu Netty memberi waktu 5-10 minit aktiviti bebas selepas
sessi pengajaran tamat kepada mona jika dia dapat memberikan tumpuan
sewaktu cikgu Netty mengajar. (Mona boleh
membuat apa sahaja aktiviti yang disuka dan diminati oleh Mona.
2. Peneguhan Negatif
Peneguhan negatif berfungsi mengelakkan dari tingkah
laku yang tidak diingini berulang lagi supaya tingkah laku positif
dapat dikuatkan lagi.peneguhan
negatif ialah kebarangkalian berulangnya tingkah laku operan
ditambah dengan memindahkan atau menghapuskan stimuli yang mengganggu.Seperti
menghalau seorang murid yang membuat bising dari kelas akan
dapat menambahkan peluang murid-murid lain supaya meneruskan aktiviti
pembelajaran mereka.
3. Denda dan Peneguhan
Denda dilakukan unuk mengelakkan tingkah laku yang
tidak diingini berulang. Dengan erti kata lain ialah menghentikan perbuatan
atau tingkah laku yang tidak baik daraipada dilakukan lagi. Ia biasanya hanya
memberi kesan yang singkat sahaja. Apabila individu terlupa, ia akan mengulangi
semula perbuatan atau tingkah laku tersebut. Denda ialah tindakan yang dikenakan bertujuan untuk
menghentikan tingkah laku negative ianya menggunakan hukuman atau memang
ia diketahui oleh murid yang melanggar peraturan dan memastikan hukuman
itu relevan danberpatutan. Guru juga boleh memberhentikan tingkah yang tidak
diingini dengar menukarkan tempat duduk atau berjumpa selepas waktu
belajar. MenurutSkinner denda hanya boleh memberi kesan dalam tempoh yang
singkat sahaja.Selepas itu biasanya murid itu akan mengulanginya semula.
4. Reverse Psychology
Ia adalah kaedah menggunakan psikologi untuk
memodifikasikan tingkah laku negatif kepada positif. Ia bertujuan agar murid-murid dapat melupakan tingkah
laku negatif dan beralih kepada tingkah laku positif. Merupakan Teknik psikologi untuk modifikasikan
tingkah laku negatif kepadapositif . Ianya memerlukan guru mahir dalam memahami
psikologi murid yangberkenaan, serta mengenali sikap, pandangan dan pemikiran
dalamannya.Tujuannya ialah untuk menginsafkan murid .
5. Shaping
Shaping merupakan proses pembentukan tingkah laku yang
diingini melalui beberapa peneguhan diberi secara beransur-ansur. Shaping merupakan proses pembentukan tingkah laku yang
diingini melalui beberapa peneguhan yang diberi secara beransur-ansur dekat
kepada tindak balas yang diharapkan.
6. Token Economy
Ia merupakan satu sistem untuk membahagikan beberapa
peneguh simbolik yang akan ditukarkan kepada pelbagai peneguh yang diidamkan
seperti point merit, markah, peratus. Kebiasaannya ia digunakan di sekolah-sekolah
berasrama penuh bagi pengukuhan disiplin murid. Guru juga boleh
menggunakan sistem tokan untuk mengawal tingkahlakumurid-muridnya supaya mereka
dapat menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran tanpa apa-apa
gangguan.Contoh Kesalahan tingkah laku yang serius ( Kronik)
Leni seringkali melakukan kesalahan ponteng kelas.Tindakan guru
: Cikgu Malik akan memberi kad-kad berwarna :Warna Merah = 10 Markah (Hadir)
& Warna Hijau = 0 Markah(Ponteng) Jika dapat mengumpul kesemua kad warna
merah dalam sebulan, kad warna hijau tersebut akan
diganti kepada barangan bersesuaian dengan
7.
Kontrak
( Lisan atau Bertulis )
Melalui cara ini ia dapat memodifikasikan tingkah laku
negatif kepada positif secara perjanjian lisan atau bertulis. Melalui cara
ini ia dapat memodifikasikan tingkah lakunegatif kepada tingjak laku positif
dengan melafazkan perjanjian lisan mahupun bukan lisan.membuat perjanjian
secara lisan atau menandatangani kontrak merupakan satu cara yang berkesan untuk memodifikasikan tingkah laku nagatif
kepada positif. Seperti membuat kontrak formal dengan guru besar dapat
menyakinkan murid bahawa dia akan dikenakan tindakan yang berat
sekiranya melakukan kesalahan.
Contoh Guru juga boleh membuat kontrak dengan
murid-muridnya supaya merekamenunjukkan tingkahlaku yang baik dengan membuat
satu konrak lisan atau bertulis yang dipersetujui oleh kedua-dua
pihak serta ditandatangani.
Contoh Kesalahan tingkah laku ( kronik ) : Amirah
telah menconteng dinding kelas dimana cikgu telah membuat surat
perjanjian bertulis supaya amirah tidak
mengulanginya untuk menyatakan Amirah tidak akan mengulangi
perbuatan menconteng dinding kelas dan amirah akan
menandatangani surat perjanjian tersebut.
8. Tindakan Tanpa Lisan
Tindakan guru kepada pelajar tanpa mengeluarkan kata-kata
contoh kesalahan tingkah laku major seperti Nizila menjadi semakin bising dan
mengusik rakan-rakannya.tindakan guru natasya dengan memukul meja
dan papan hitam dengan kuat untuk menarik perhatian murid tadi.pengiktirafan
ini serta merta satu teknik pengurusan yang dapat menarik perhatian murid tadi
.Pengiktirafan serta merta ialah satu teknik pengurusan tingkahlaku
bertujuan untuk menetapkan satu tingkahlaku yang baru
dikalangan murid bermasalah. Murid akan mengantikan peranan guru dan
secara tidak langsung akan membina sikap positif dalam diri
mereka.ContohKesalahan tingkah laku ( minor ) : Bella tidak menyalin nota
yang diberikan oleh guru.Tindakan guru : Cikgu Mamat mengarahkan
Bella menjadi guru sementara dihadapan menggantikan beliau
menulis nota di papan hitam
9. Hentian Sejenak
Teknik lain yang boleh guru gunakan adalah dengan
menghentikan pandangan mengajar sekejap jikalau ada murid yang
mempunyai tingkahlaku yang kurang sopan dan melanggar batas sebagai
pelajar.Contoh Kesalahan tingkah laku yang serius an di anggap
kesalahannya yang agak ( kronik) dengan membaling batu atau kertas
di dalam kelas sewaktu guru mengajar.Guru menjeling kearah murid
dengan pandangan yang serius murid tersebut
berhenti.
10. Time - out
Murid tidak dapat mengawal atau tidak membuat kerja rumah
akan didenda dengan menggunakan kaedah ini.contoh adalah keasalahan
tingkah laku oleh pelajar yang bernama anisya tidak meyiapkan kerja sekolah
bagi (Subjek PendidikanIslam ) yang
LANGKAH MENANGANI MASALAH
DISIPLIN
1. Peranan
kementerian pelajaran
Kementerian Pelajaran juga boleh
mengambil langkah-langkah yang perlu bagi menangani masalah disiplin
pelajar di sekolah. Hal ini kerana pihak Kementerian Pelajaran mempunyai
kuasa untuk menggubal peraturan baru bagi memperbaiki masalah
disiplin pelajar. Kementerian Pelajaran juga mesti memantau keadaan
disiplin pelajar di sekolah pada setiap masa. Tindakan
Kementerian Pelajaran meminta kerjasama pihak polis dalam menangani
disiplin pelajar adalah tindakan yang baik. Selain itu, pihak Kementerian
Pelajaran hendaklah mengambil tindakan yang tegas kepada pihak pentadbiran
sekolah yang cuba menyembunyikan masalah disiplin pelajar di sekolah mereka.
2. Peranan
ibu bapa
Di samping itu, pihak ibu bapa juga
perlu membantu pihak sekolah mengatasi masalah disiplin pelajar kerana banyak
masa pelajar dihabiskan di rumah bersama ibu bapa. Justeru, ibu bapa
perlu memberikan nasihat yang sewajarnya kepada anak mereka
untukmengamalkan nilal-nilai murni di sekolah dan tidak melanggar peraturan sekolah.
Di samping itu, ibu bapa juga mesti bertanyakan anak-anak tentang masalah
yang dihadapi di sekolah dan cuba membantu mereka untuk menyelesaikannya.
3. Peranan
pelajar sendiri
Selain itu, pelajar itu sendiri
mestilah mengamalkan nilai-nilai murni ketika berada di sekolah. Antara
nilai-nilai murni yang perlu diamalkan oleh pelajar ialah baik hati, bertolak
ansur dan mematuhi peraturan sekolah. Jika semua pelajar mengamalkan nilai
murni, maka tiadalah masalah disiplin di sekolah. Pelajar juga mesti sedar
tanggungjawab mereka kepada sekolah dan ibu bapa. Selain itu, didikan
agama yang kukuh pasti dapat membantu pelajar mengamalkan nilai-nilai murni
dalam kehidupan.
4. Peranan
pihak sekolah
Dalam mengatasi masalah disiplin
pelajar, pihak sekolah patut memainkan peranan utama. Pihak sekolah dapat
mengambil tindakan yang sewajarnya di atas masalah disiplin di sekolah. Pihak
disiplin sekolah mesti berfungsi dengan baik dan mengikut prosedur yang telah
ditetapkan. Pelbagai program mesti diadakan untuk menangani masalah displin
pelajar seperti mengadakan program membentuk pelajar cemerlang, pelajar
bersahsiah dan pelajar cemerlang dalam akademik. Selain itu, pihak sekolah juga
boleh meminta bantuan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PlBG) dalam menangani
masalah disiplin pelajar.
RUMUSAN BAB 8
Tingkah laku adalah apa
yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu. Tingkah laku juga
semua tindakan manusia yang boleh diperhati, diukur dan dinilai dan sebarang
perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau
separa sedar. Tingkah laku adalah manifestasi fizikal sebarang sikap yang
berasaskan nilai-nilai tertentu. Menurut Lewis M.Beaker (2001), sebarang
perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau
separa sedar.
Tingkah
laku terbahagi kepada dua jenis iaitu tingkah laku positif dan tingkah laku
negatif. Tingkah laku positif merupakan tingkah laku yang baik untuk
perkembangan mereka kerana dengan adanya tingkah laku ini mereka akan lebih
bersemangat untuk melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Tingkah laku negatif merupakan tingkah laku yang mampu memberikan masalah dan
mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Mereka ini
kebiasaannya suka mengganggu rakan lain dan sering memberontak dalam kelas.
Terdapat
beberapa faktor yang menyebabkan masalah tingkah laku iaitu persekitaran iaitu
keluarga dan sekolah. Selain itu, budaya yang tidak konsisten dan bertentangan
dengan kehendak amalan serta kehendak budaya sejagat.
No comments:
Post a Comment